امسال هم طالبان، از ترياك سودي كلان مي برند
محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

هرچند هنوز آمار هاي دقيقي از از ميزان برداشت و درآمد مواد مخدر درسال جاري درافغانستان، منتشر نشده است، زيرا هنوزهم كاراين مواد افيوني به طور كامل به پايان نرسيده است.اما سازمان ملل ديروز آماري را از درآمد هاي طالبان از مواد مخدر منتشر كرده است، البته همان طوري كه در خود اين گزارش مي خوانيد، اين ميزان بخشي كوچكي درآمد طالبان از مواد مخدر بوده است و فقط اين مبلغ را از راه عشريا زكات مواد مخدر بدست آورده اند.

آنتنیو مارلیا کوستا، رییس اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، می گوید گروه طالبان در سال 2007، حدود صد میلیون دالر از بابت کشت و تجارت مواد مخدر در افغانستان به دست آورده است، این پول از ناحیه وضع مالیات ده درصدی (عشريا زكات) بر کشاورزان افغانی در مناطق تحت کنترل طالبان بدست آمده است.

سازمان ملل متحد تخمین می زند که سال گذشته تولید مواد مخدر در افغانستان، یک میلیارد دالر پول ساخته است. هم چنين آقای کوستا می گوید، گروه طالبان پول بیشتری را نیز از سایر فعالیت های مربوط به تجارت مواد مخدر بدست آورده اند.

  یکی از این فعالیت ها، محافظت از لابراتوارها است و دیگر فعالیت های پول آور برای طالبان محافظت از محموله های مواد مخدر در امتداد مرزها است واين درآمد، شامل درآمد مالياتي طالبان بركشاورزان نمي گردد.

براساس اظهارات آقای کوستا، افغانستان سال گذشته هشت هزار تن تریاک تولید کرده است. قرار است بزودی آمار تولید مواد مخدر برای سال جاری در افغانستان نیز منتشر شود.

همانطوري كه كارشناسان سياسي و اقتصادي بارها اعلام كرده است كه مواد مخدر يكي از منابع مهم اقتصادي براي تقويت و بقا طالبان به شمار مي رود، اكنون اين آمار مي تواند سند محكمي بر اين مدعا باشد. به همين مبازره با مواد مخدر درافغانستان به معني مبارزه با طالبان نيز به شمار مي رود، اما متاسفانه با آنكه طالبان و پديده مواد مخدر و عوامل مافيايي آن با يك ديگر ارتباط زنجيره اي دارند، تاكنون دولت افغانستان و نهاد هاي بين المللي براي مبارزه با مواد مخدر هيچ كار قابل توجهي كه بتواند ميزان توليد مواد ومخدر را درافغانستان كاهش دهد، انجام داده نتوانسته است. زمستان سال گذشته تلاش هاي زيادي براي دست يابي به يك راه كارمعقول براي مبارزه با مواد مخدرصورت گرفت؛ چندين نشست و سمينار بين المللي برگزار گرديد و دست اندر كاران امورعزم شان را جزم كردند تا درراستاي مبارزه با مواد مخدر گامهاي جدي بردارند و مزارع كوكنار را به صورت گسترده و وسيع تخريب نمايد. از اول بهار تخريب مزارع كشت خشخاش در چندين ولايت اغاز گرديد، اگر به اخبار ماه اول بهار توجه شود روشن مي گردد كه بخش عمده و مهم اخبار اين ماه را تخريب مزارع كوكنار وپاكسازي چند ولايت از وجود اين مواد افيوني، تشكيل مي داد.

مثلا يكي از گزارش هايي كه به نشر رسيد اين گزارش بود:" جنرال محمد داوود داوود معين مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله روزگذشته در كنفرانس خبري ازمحو كشتزارهاي كوكنار دركشور خبرداد و گفت: درسال جاري 25157 هكتارزمين ازوجود بته هاي كوكناردر چندين ولايت پاك گرديده است. قواي محوكشت كوكنار درماه گذشته در ولايت تخار حدود 29/72 هكتار مزارع كوكنار را دراين ولايت از بين برده اند. از سال گذشته بدين سو در ولايت هلمند موازي 7573 هكتارزمين پاكسازي گرديده است. به گفته مقامات وزارت داخله در 26 ولايت كشور كشت كوكنار به صفررسيده است".

اگر واقعا اين آمار درست باشد بايد امسال خبرهاي خوشي درباره كاهش ترياك درافغانستان بشنويم، اما متاسفانه در باگذر زمان روشن شد كه آمار هايي كه درباره محو و نابودي كشت كوكنار داده مي شود چندان از اعتبار و صحت كامل برخوردار نيست، هنوزهم مزارع زيادي در ولايات( كه ادعا مي گردد كشت ترياك به صفر رسيده)، وجود دارد كه تخريب نگرديده و حاصل خشخاش برداشت گرديده است. اين آمار از سوي ديگر شامل ولاياتي مي گردد كه قبلا اصلا كوكنار كشت نمي كردند و اكنون نيز كشت نمي كنند واز سوي ديگر ولاياتي كه دولت درآن تسلط دارند، برخي از مزارع كوكنار تخريب گرديده است. اما ولايات و ولسوالي هاي كه طالبان درآن نفوذ دارند، هيچ مزارعي تخريب نگرديده اند و طالبان به دليل منافع مادي شان با چنگ و دندان از اين مزارع حفاظت كرده اند. زيرا براي آنان صد ميليون دالر كمك اقتصادي كه تنها از راه عشر و زكات بدست مي آورند پول اندكي نيست. مثلا با آنكه ادعا شده است كه دهها هكتار زمين زراعي در ولايت هلمند از وجود كشت كوكنار پاكسازي شده است، اما مقامات دولتي اعتراف دارند كه درسال جديد ولايت هلمند تنها 60 درصد ترياك توليد شده در افغانستان را تامين مي كند.

عبدالهادی خالد معین اول وزارت داخله، چندي پيش اعلام كرد: "امسال60 درصد تریاک کشور در هلمند تولید شده است". او درآمار ديگر برخلاف جنرال داود 21 ولايت را آمار داد كه از وجود كشت كوكنار پاك شده است و:" اما پذیرفت که پولیس مبارزه با مواد مخدر در مناطق جنوبی به خصوص هلمند با چالش روبروست".

هرچند كه دركل آمار كشت ترياك درسال جاري نسبت به سال گذشته كاهش يافته است و اين البته به دو دليل بوده است يكي تلاش هاي اندكي كه در راستاي نابودي مزارع كوكنار صورت گرفت و ديگري وضعيت جوي درافغانستان بود. روزنامه ایندیپندنت نوشت :" کارشناسان معتقدند سرمای شدید زمستان، بارندگی های دیرهنگام و خشکسالی احتمالی موجب خواهند شد بخش قابل توجهی از کشت زارهای خشخاش در افغانستان، از بین برود به گونه ای که پیش بینی می شود کشاورزان نیمی از میزان تولید خود را از دست بدهند".

اما با همه خساراتي كه سرما و خشك سالي و نيز تلاش هاي ماموران مبارزه با مواد مخدر درافغانستان برمزارع كوكنار وارد كرد. ولايت هلمند ازهمه اين حوادث و آفات مصون ماند، اين مزارع حاصل خيز كوكنار و بهشت ترياك را نه آفات جوي وآسماني خراب كرد و نه دست ماموران مبارزه با مواد مخدر به آن رسيد و به همين دليل اين ولايت بارديگر پيشگام تر از ديگر ولايات آمار خود را نسبت به سال گذشته را 15 درصد ديگر هم بالا برد و به 60 درصد رساند. سال گذشته ولايت هلمند به تنهايي 45 در صد كل مواد مخدر افغانستان را توليد مي كرد، اما امسال اين ولايت گام ديگري به جلو گذاشته و آمارش را به 60 درصد ارتقاداده است.

بدين ترتيب با همه شعارها و تلاش هاي مامورين و نهاد هاي مبارزه با مواد مخدردر افغانستان، هيچ ضربه كاري از ناحيه مبارزه با مواد مخدر به درآمد اقتصادي طالبان وارد نشده است، حتي خشم طبيعت و سرماي شديد زمستان بارقه هاي مرگ رابرمزارع فريبنده كوكنار به ارمغان آورد، اما در ولايت هلمند اين هم اثر نگذاشت و بوته هاي كوكنار دراين ولايت از اين آزمون دشوار طبيعي نيز سرافراز بدر آمد.

به هرحال  هرچند كه امسال  تا كنون هيچ آماري از ميزان درآمد طالبان از مواد مخدر، بدست نيامده است، اما باتوجه به اين پسمنظري كه بيان گرديد، احتمال دارد چندان تغييري در درآمد طالبان از ناحيه مواد مخدر، ايجاد نگردد، زيرا هلمند بيشتر از گذشته  دراين زمينه پيشتازاست و ديگر ولاياتي كه طالبان حضوردارند، نيزبا خيال راحت مشغول برداشت محصول ترياك هستند.

بنابراين امسال هم طالبان دهها ميليون دالر از ترياك سود بدست خواهد آورد.


June 29th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات